Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat că principala sa îngrijorare în ceea ce privește învățământul preuniversitar este nivelul ridicat al analfabetismului funcțional, care alimentează teorii absurde și pseudoștiință.
A afirmat că ajungem să credem „că vindecăm cancerul cu coada șoricelului sau că pământul e plat”, ceea ce, în opinia lui, este rezultatul direct al eșecului educației de a combate lipsa de înțelegere funcțională a informației.
Aproximativ 40% dintre români sunt analfabeți funcțional, susține ministrul, iar acest procent ne face vulnerabili la manipulare, fake news și discursuri conspiraționiste. Educația, spune el, trebuie să reducă acest procent pentru a proteja societatea de instabilitate și populism agresiv.
Ministrul avertizează că problema ar putea fi chiar mai gravă decât o arată datele oficiale. Printre copii, situația e și mai alarmantă: aproape 18% dintre copiii între 3 și 18 ani nu merg deloc la școală.
David atrage atenția că, fără intervenție rapidă, România riscă să se confrunte cu o societate unde „analfabetismul devine normă, iar cei agresivi devin cei mai ascultați”.
Declarațiile au fost făcute joi, la inaugurarea celei de-a 23-a facultăți de la Universitatea Babeș-Bolyai (UBB) – Facultatea de Științe Medicale și ale Sănătății.