back to top
27 decembrie 2025
More
    27 decembrie 2025

    Daniel David confirmă diagnosticul dur al lui Nicușor Dan și admite prăbușirea sistemului de educație: „Este slab, spre foarte slab”.

    Ministrul Educației, Daniel David, a vorbit la Digi24 despre starea critică a sistemului de învățământ din România, confirmând afirmația președintelui Nicușor Dan, care a spus recent că școala românească este „slabă, spre foarte slabă” și reprezintă un risc major pentru viitorul țării. Declarațiile ministrului vin într-un moment în care datele oficiale arată un nivel alarmant al analfabetismului funcțional în rândul elevilor români și o rată a abandonului școlar care amplifică dimensiunea crizei, în special în mediul rural.

    Potrivit ultimelor rezultate PISA, aproape jumătate dintre elevii români de 15 ani nu pot înțelege corect un text citit, nu pot interpreta informații de bază și nu pot aplica noțiunile în contexte reale. La această problemă se adaugă abandonul școlar masiv, care dublează proporția tinerilor care părăsesc școala fără competențele minime necesare.

    Daniel David a declarat că analiza președintelui este corectă și corespunde cu diagnozele realizate de minister. „Poziția este corectă, corespunde și cu raportul QX pe care l-am prezentat în primăvară. Avem zone de excelență, de performanțe, lumini, cum le-am spus eu, dar avem prea multe umbre pentru un sistem public”, a spus ministrul. El a explicat că un sistem care produce un nivel de analfabetism funcțional apropiat de 50%, mai ales atunci când sunt incluși și copiii care abandonează școala, nu poate fi considerat unul funcțional. „Este un sistem slab, care trebuie reformat, fiindcă pune la risc întreaga societate.”

    Ministrul a subliniat că asumarea realității nu este un atac politic, ci o condiție necesară pentru a schimba ceva: „Dacă îți pasă de un sistem și de o țară, trebuie să formulezi problemele și să vii cu soluții. Mi se pare un demers corect.” Totodată, Daniel David a vorbit deschis despre responsabilitatea profesorilor în situațiile în care elevii rămân ani la rând în zona analfabetismului funcțional, deși sunt prezenți constant la ore. „Dacă ai un copil 4 ani în clasă și după 4 ani nu reușești să-l aduci în zona în care trece de analfabetismul funcțional, este o responsabilitate și a profesorului”, a declarat el, precizând că nu se referă la elevii cu absențe masive sau la cei care nu au acces constant la educație.

    Daniel David a transmis că soluțiile există și au fost deja prezentate în raportul QX, realizat în primăvară. Reformele au început în zona învățământului liceal, însă ministrul avertizează că rezultatele nu vor fi vizibile imediat. „Multe reforme mari au fost implementate, unele sunt în curs de implementare, iar altele au fost problematizate, urmând să fie implementate în viitor. Eu sunt optimist, doar că nu trebuie să ne așteptăm la câștiguri de pe un an pe altul. Câștigurile se vor vedea într-un ciclu de studiu. Mă aștept să le văd peste patru-cinci ani”, a afirmat acesta.

    Declarațiile ministrului confirmă, pentru prima dată la acest nivel, consensul dintre Palatul Cotroceni și Ministerul Educației în privința unei realități pe care statisticile o arată de ani de zile: un sistem școlar incapabil să formeze competențe de bază pentru o generație întreagă. Deși există licee și profesori de excelență, Daniel David insistă că bunele practici trebuie generalizate, pentru ca întregul sistem să beneficieze de ele.

    Breaking

    Recomandate