Deși traficul de mărfuri prin Portul Constanța a înregistrat în 2025 o scădere semnificativă, estimată între 27% și 40% față de anul anterior, Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” Constanța S.A. va beneficia de un buget mai mare pentru cheltuielile de personal. Potrivit datelor oficiale, Ministerul Transporturilor a aprobat pentru anul în curs un buget de 35,67 milioane de euro, din care 4,25 milioane de euro sunt rezervate exclusiv pentru bonusuri.
În 2024, compania cheltuise deja 30,48 milioane de euro pentru salarii, la care s-au adăugat 4 milioane de euro sub formă de bonusuri. Sumele nu au fost afectate de așa-numita „Ordonanță Trenuleț” – pachetul legislativ de austeritate care ar fi trebuit să limiteze risipa în companiile de stat.
Fundația pentru Apărarea Cetățenilor Împotriva Abuzurilor Statului (FACIAS) trage un semnal de alarmă în cadrul campaniei „Închideți Robinetul Risipei!”. Potrivit unei analize realizate de organizație, bonusurile sunt acordate în baza unor criterii interne vagi, precum achitarea la timp a plăților sau o „productivitate” valorică per angajat, fără a include indicatori esențiali pentru sectorul portuar – cum ar fi volumul efectiv de mărfuri tranzitat. Practic, compania își premiază angajații chiar și în contextul unei performanțe economice în scădere accentuată.
Critici similare apar și într-un raport recent al Curții de Conturi, care a constatat lipsa unor obiective și criterii clare de performanță în contractele administratorilor companiei. „Nici contractele de mandat ale administratorilor provizorii, nici cele ale celor numiți definitiv nu au cuprins obiective și criterii de performanță”, notează auditorii, subliniind că această practică contravine prevederilor Ordonanței de Urgență nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice.
Curtea mai remarcă faptul că Adunarea Generală a Acționarilor nu a realizat evaluarea anuală a administratorilor, întrucât aceștia nu aveau indicatori de performanță stabiliți – o lipsă de conformare sistemică, în pofida obligațiilor legale.
În prezent, conducerea Administrației Porturilor Maritime Constanța este formată dintr-un Consiliu de Administrație cu șapte membri și o echipă executivă cu cinci directori. În 2024, directorul general al companiei a încasat un venit net anual de 379.811 lei – echivalentul a peste 6.000 de euro pe lună. Împreună, echipa de conducere a costat bugetul companiei peste 4,6 milioane de lei.
În contextul scăderii activității economice din port și al lipsei de transparență în utilizarea fondurilor publice, FACIAS a cerut Ministerului Transporturilor să trimită Corpul de Control pentru a verifica activitatea companiei și a lua măsuri concrete acolo unde este identificată o lipsă de performanță sau o utilizare ineficientă a banilor publici.
În lipsa unor intervenții rapide, creșterea bugetului de personal în paralel cu scăderea performanței riscă să se transforme într-un nou simbol al impunității administrative din companiile de stat.