Compania Națională de Transport Feroviar de Călători , CFR Călători, avertizează că se află în pragul incapacității de plată și că ar putea fi nevoită să oprească complet traficul de călători, din cauza subfinanțării grave a activității și a diminuării veniturilor.
Anunțul apare într-un document oficial transmis Ministerului Transporturilor și altor instituții relevante, semnat de conducerea companiei, inclusiv de directorul general Traian Preoteasa.
„Vă atragem atenția că CFR Călători se află în situația de a intra în incapacitate de plată, cu implicații grave în asigurarea obligației de serviciu public conform Contractului de servicii publice, prin oprirea traficului”, se arată în notificarea transmisă autorităților.
Compania reclamă că pentru anul 2025 i-a fost alocată o compensație de doar 1,739 miliarde de lei, ceea ce reprezintă aproximativ 80% din suma alocată în 2024.
În același timp, cheltuielile operaționale au rămas la același nivel sau chiar au crescut, iar veniturile din transportul de călători au fost afectate negativ de măsuri legislative, între care o ordonanță de urgență care a redus capacitatea companiei de a încasa venituri comerciale.
„Compensația bugetară este insuficientă pentru acoperirea costurilor de exploatare. Diminuarea acesteia, simultan cu reducerea veniturilor și menținerea cheltuielilor la același nivel, generează o lipsă acută de lichidități”, se menționează în documentul CFR Călători.
Reprezentanții companiei atrag atenția că, în lipsa fondurilor necesare, vor apărea rapid efecte în lanț: acumularea de datorii restante către CFR SA și alți furnizori, penalități suplimentare, întârzieri în achiziționarea pieselor și materialelor necesare pentru întreținerea garniturilor și, în cele din urmă, disfuncționalități grave în circulația trenurilor.
Totodată, CFR Călători reclamă că furnizorii de stat cu care lucrează în proporție de peste 70% au majorat tarifele practicate, ceea ce a dus la o creștere a costurilor față de anul precedent.
Printre aceștia se numără entități precum CFR SA, Electrificare SA, AGIFER sau Informatica Feroviară, ale căror servicii sunt esențiale pentru funcționarea zilnică a rețelei feroviare.
Compania mai subliniază că 95% din cheltuielile sale lunare sunt strict legate de îndeplinirea obligației de serviciu public, printre care taxa de utilizare a infrastructurii, energia de tracțiune, motorina, costurile cu personalul, reparațiile și mentenanța garniturilor.
Criza de lichidități este agravată și de faptul că CFR Călători nu a primit integral sumele aferente facilităților de călătorie acordate în 2022 și nici plățile aferente anului 2025, care au întârziat.
În aceste condiții, compania afirmă că nu poate pregăti materialul rulant suplimentar necesar pentru perioada sezonului estival, când cererea atinge vârful anual.
„Ne aflăm în imposibilitatea de a mai efectua plăți către furnizori, inclusiv către companii feroviare strategice. Acest lucru poate genera efecte directe asupra salarizării în aceste entități și poate perturba grav activitatea întregului sector feroviar”, mai arată compania.